středa 24. července 2019

Prislop

Měl to být takový pohodový odpočinkový den.Opět  lanovkou nahoru pod horu Stiol a odtud pěkně po hřebenovce na druhou stranu než minulý den pěknou cestou do sedla Prislop. Tady byla varianta jít se projít dál po hřebeni a vrátit se do sedla kde bude čekat autobus, nebo jít dál a sejít to u takové pastoušky dolů k silnici a dorazit k hotelu a třetí varianta byla dojít téměř na konec hřebene a opět to dolů strmě sejít po cestě a dojít k hotelu.

Většina lidí zvolila lehkou procházku a vrátila se pěkně autobusem na hotel. Já jsem se přidala ke skupince, která to chtěla dojít k té pastoušce a jít pěšky na hotel a nejzdatnější skupina asi 5 lidí - ti nestihli večeři. Měli jsme s nejzdatnější skupinou hodně podobný problém, nemohli jsme najít sestupovou cestu.

Sedlo Prislop

Pěkná pohodová hřebenovka

A tady nám to po několika hodinové chůzi už přišlo divný, několik pastoušek jsme minuli a dál byl jen les a nebo nic.....
Když tu mezi stromy vidíme vlajku, hurá máme orientační bod, jdeme tam. Je tu pomníček za vojáky z 1. světové války. Žádná cedule, v mapě taky nic, signál tu není - tak jsme asi v p.....pane hrábě....

Vracíme se zpět, od jedné pastoušky nás vyhnali čtyři psi, k další pastoušce míříme. A hle jde nám bača naproti. Mluvíme všelijak, rukama, vytahujeme mapu, vypadá, jako když vidí mapu poprvé v životě. Mapa nic. Ukazujeme směr, říkáme kam chceme dojít. Rozpačitě se na nás dívá a kroutí hlavou, pak se usměje a mávne rukou a jde si po svých. No vypadá to, že on by tudy kudy chceme asi nešel.

A taky jo, les, neprokácený, zarostlý kopřivami, plný chrastí a žádná cesta, sráz dolů, roztrhla jsem si kalhoty. Sestupujeme hodně pomalu. Po náročném úseku se před námi otevřela krásná louka a moc se nám to líbí, silnice je někde pod námi a jistě narazíme ještě na nějakou cestu.

Došli jsme na hlavní silnici, odtud je to 6km po silnici na hotel. Cesta otravná, ale stavili jsme se na benzince na jednoho Rumunskýho medvěda, tak dobrý. Dorazili jsme akorát přesně na večeři, druhá skupinka dorazili po silnici z druhé strany o třičtvrtě hodiny později.

1. Tak vetrniky uz dorazlily i do Rumunska?
    A kostel vypada jako novostavba.

2. s těma kostelema tam je to zajímavý. V každé vesnici mají několik kostelů. Vždycky malý dřevěný původní, opravdu malý, sotva se tam do něj vejde 20 lidí, ted už většinou zavřený, zarostlý, nepoužívaný, kousek od něj kostel větší starší a pak jak říkáš stavějí další nové kostely, ale dost v původním stylu i malované zvenčí.

cestou domů i cestou tam jsme hodně jezdili po vesnicích a uzkých rumunských silnicích, tak jsem jich během cesty viděla hodně, ovšem navštívili jsme jen většinou ty dřevěné, původní, některé byly zavřené kvůli rekonstrukci, což je škoda a řada kostelů je tady madarských, ukrajinských, moldavských a též různých církví. katolické, ale víc pravoslavné.

3. konkrétně tady u toho nového kostela stál za haldou písku ten kostelík původní, ale zavřený, nepoužívaný.

4. ty původní malé dřevěné uvnitř malované kostelíky se dost opravují a spadají pod památky UNESCO.

5. 1. první dojem z Rumunska mi přišel takový ty divoký 90. léta jako u nás. Barevné baráky nové velké bez ladu a skladu i vkusu jako tady kdysi u nás. Kdo jak měl a sehnal peníze (vydělal v zahraničí) a stavěl. Na fotkách jsem se soustředila jen na ty původní staré domečky, někdy to byl problém, mezi dvěma příšernými barevnými moderními domy stál uprostřed původní dřevěný domek s doškovou střechou. a další věc, i když byl někde domeček téměř padající na hlavu, stál před ním zaparkovaný velký terénní vůz - nečastěji mercedes, Mercedes byl tady hodně oblíbená značka.
    zvlášt komické to bylo, ve městě. kde už stojí dost supermarketů - Kaufland. Lidl a nějaký jejich regionální market a tam jsi při nákupu viděl nejvíce rumunů klasických - rumunky černé sukně ke kolenům s růžemi, k tomu barevná květovaná halenka a na hlavě černé šátky zase s růžemi a květy a s těmi nákupy nasedaly do těch velkých aut.:-)