středa 24. dubna 2019

Na skok v Liberci

Před 14 dny.
Dopoledne tam - jízda vlakem trvající tři hodiny, protože výluka.
A druhý den po obědě zpátky domů.

Našim se daří dobře.
Standartně. Jsou relativně zdrávi. Vzájemně se vysírají, stěžují na počasí, na zdravotní problémy, na nové sousedy v domě, že dělají hluk, na opravu a  zateplení fasády, žalují jeden na druhého kdo co provedl nebo neprovedl, pozorují z balkonu hukot tramvají a ruch na ulici, co se kde děje, vzpomínají na mládí a zdraví.

Nikam moc nechodí, ještě že mají toho pejska! - lék na všechny neduhy a na nespravedlnost světa.
Nevím co je horší, jestli stáří a s ním spojené neduhy, nebo důchodová izolace....

Čakínek, 12 let.

Setkala jsem se ve městě s moji tetou Eliškou (táty sestra) a bylo to fajn. Má spoustu plánů, kulturních, sportovních, cestovatelských aktivit s manželem, chodí do práce, děti a vnoučata ji dělají radost. S manželem renovují dům a zahradu. Odpoledne nám příjemně uteklo.

Druhý den dopoledne jsem šla do galerie Lázně - byl čtvrtek - vstup zdarma a odtud už na vlak a jela domů.

Modernímu umění nerozumím.

V galerii bylo dost lidí (vstup zdarma) - jedna skupina Čechů s průvodcem a dvě větší skupiny Němců také s průvodcem - tedy dvě komentované prohlídky. Moc lidí, moc hluku, malou chvíli jsem se snažila výklad poslouchat, ale začalo mi to lézt na nervy - moc filosofické, moc intelektuální, moc překombinované, složité, tak jsem od skupin utekla a chodila si sama. Dívala se a nějak si to po svém vnímala.

Krystalizace

Matrix

Hemžení všeho.

Velkoformátové obrazy - moře, lidí, koster ryb snězených za jeden rok (fakt to tam psali) - apel na tuny odpadu, na plýtvání apd. moře myšlenek, písmenek psaní....

to jsou ty kostry ryb.

recyklace mrtvých ptáků?
nebo chlubení cizím peřím?

Život.

Zátiší života....

Růst myšlenek....

Domácí bohyně:-)

Voda není krev......

Konečná.

A ted to všechno shlédnuté v klidu vstřebat.
Nechat dokutálet, u dobrého kafe v místní kavárně.

a utíkat na vlak :-)

konec.

1. Výstava zajímavá, i když mě trochu přetížilo množství fotek. Ale překvapil mě paradox, že píšeš o duchodcích jak nikam nejdou a pak píšeš o tetě a jak je aktivní. Jeslti to chápu tak tatínek je pasivní a jeho sestra aktivní. Jaký je mezi nimi věkový rozdíl?

2. JInak se snažím uchovat si rozum a tělesné funkce i ve vyšším věku, výstavy podobnéh typu by mě vrhaly do chaosu... jsme tedy změť všeho jak výstava ukazovala nebo existuje vnitřní řád a my ho odkrýváme a poznáváme v sobě i druhých, ve světě, ve vesmíru... takové to apokalyptické ve mě vyvolává úzkosti. Zklidňuji se zjednodušováním, zastavením, spíše méně a spíše zpěv než rachot.

3. 2. Ratko, tahle galerie má několik pater, a ještěš k tomu nějaké výstavní chodby a výklenky - bludiště. prošla jsem jen hlavní sál na bazéně a prostor pod bazénem.

rozdíl mezi nimi je 10 let (60, 70 let) ono sice je to relativně velký věkový rozdíl, ale ono to s tou pasivitou a aktivitou u nich bylo odjakživa. ted to spíše působí jako věkový rozdíl 20 let.

3. co se týče výstav jsem spíše konzervativec, pro mě to byl taky místy šok.
    a mám raději menší výstavní prostory s "normálními" obrazy, kresbami, plastikami, sochami apd.

4. jde o tu aktivitu především mentální - tam ten rozdíl je markantní.

5. 4. asi to nebude věkem nýbrž náturou :-) já jsem taky pasivnější než třeba manžel. On mě táhne a já brzdím.

6. 5. určitě.
    Eliška používá služební auto, na obchodní cesty po celé republice, je schopna jet autem i za hranice, můj táta jezdí jen do albertu na nákup a bez kiksů se to neobejde. počítač vůbec, doma ho nemají, nechtějí, mobil jen na volání a přečíst, otevřít sms....a co se týče tělesné aktivity hodně zlenivěl. procházky jen jako že se musí jít ven s pejskem. a ani už moc nečte, maximálně sudoku a koukat na televizi. hodně sešel, přitom fyzicky když se na něj podíváš vypadá dobře, spravil se po lonské nemoci, přibral, chutná mu jíst, ale ostatní nezájem, nuda, pasivita, žádné povinnosti - čím dál větší cynismus zahořklost.

7. to víš jednou za čas přijedu k našim na návštěvu, sednu si s nimi ke kávě, a už to vidím, slyším. to se nedá dlouhodobě. pro mě zářný příklad toho, jak bych nechtěla dopadnout. Eliška má naturu po babičce - aktivní, zvídavou, objevovatelskou, hodně aktivně pracovní i sportovní, optimistickou, takový ty malý radosti z kdejaké činnosti, nebo co kde zažila, viděla, četla, poznala na výltech, nebo co ji potěšilo kde. zkrátka uplný opak mého táty.

8. je problém naše někam z bytu vytáhnout :-( snažím se pokaždé, zvu je na oběd s procházkou do města.....tramvají z baráku to není žádný problém..... marně :-(

zvu je do hradce.....nechce se jim...nic s tím nenadělám.

9. u mě v hradci naposledy byli před 11 lety.to jsem ten byt neměla ještě zařízený. byl to holobyt, ale byli zvědaví, cože jsem si to koupila a kde za tak příšerně velké peníze :-) ale tehdy se jim tu líbilo. přijeli dopoledne sem a večer zpátky, byli jsme po městě lehce, v parku....v klidu, žádná honička.....a ted mají času, i tady by mohli přespat....no ale zase je to jinak, jsou prostě pohodlní, líní.....z domu se jim nechce.

10. A jaký je manžel od Elišky? Taky tak aktivní?

11. 10. Pavel je její druhý manžel.Jmenuje se Pokorný a je skutečně pokorný :-) Klidný, tichý, spíše submisivní, Eliška je neřízená střela na mě někdy až moc. Třeba jako šéfku bych ji nechtěla - ukrutně krutopřísná a zvyklá velet, šéfovat bez diskuze.

Pavel je o malinko starší, o dva roky tuším. Pěkný muž. Dříve pracoval ve firmě, nevím v jaké. Ale má dvě děti a vnoučata. ten jeho staší syn vyrábí vojenské profi nože. Ty profi nože vyváží na západ i do USA. Jeden nůž se vyrábí třeba měsíc - aby to byla ta nejvyšší kvalita. Pavel je v předčasném důchodu a vypomáhá občasně právě s výrobou nožů svému synovi, když to nestíhá. Na zahradě má přistavenou dílničku - byly jsem tam na exkurzi, kovářská dílna, měch, kladiva, oceli, nákresy nožů - všechno jsem si se zájmem vyslechla. Takže Pavel má období - pracovní v dílně a pak má období společenské - s Eliškou, koncerty, divadlo, oba chodí spolu tančit na prodloužené taneční pro dospělé - a jde jim to, tance klasické i latina :-) Pak má období cestovatelské - s Eliškou - kola, hory - pěší, lyže sjezd i běžky, pak jezdí spolu s partou na vodu.a pak on sám hraje v kapele na housle, v country kapele a jezdí s nima na candrbaly. a občas dědečkuje :-) a pěstuje zahradu - skleník s liliema, skalničky.....zenová zahrada - Eliška mu tam pomáhá.
    Ale je to klidný člověk, uplný opak Elišky ta je proti němu hyperaktivní, i proti mě - myslím tím především myšlenkově, mentálně. Nechrlící.Takže On je v tom páru submisivní, tišší, klidnější, ale když už je toho na něj moc tu Elišku zkrotí, přibrzdí - klidně, ale jasně.

12. oba jsou tedy aktivní, ale každý malinko jiným způsobem :-)

vlastně když se nad tím zamyslím - můj táta a jeho sestra - jsou dva extrémy :-)

13. ty vojenské nože jsou multifunkční - na přežití.
    jeho syn vyrábí širší sortiment na zakázky - nože vojenské, i lovecké i speciální na přání a má hodně zakázek. Bez Pavla by to asi vše nestíhal.

A s Pavlem kromě toho všeho, co tu píšu jsme i diskutovali o uměleckém kovářství, ale také o Vlastimilu Vondruškovi - to je spisovatel historických románů - Přemyslovci, Husitská epopej apd.

14. U Pavla se střídá období soustředěné a tiché práce - bez lidí s obdobím, kdy potřebuje být mezi lidmi a ve společnosti.

15. 12. takže svým způsobem podobní. Stejné hnízdo, jen každý se s tím vypořádává z jiného konce.

16. "Nechat to dokutálet!":- D
    to je pěkný rčení, to jsem neznala.

17. Jo a ten pejsek vypadá krásně.

18. 18. jo, je klidnej, milej, přítulnej i hravej. miluje pískací balónek :-)